Aika ja paikka

Sairaalasta lähetetään kuolintodistus Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen. Omaiset saavat hautausluvan, jonka he voivat hakea suoraan sairaalasta. Hautauslupa voi myös tulla postissa. Hautauslupa annetaan ennen hautajaisia hautausta hoitavalle seurakunnalle.

Ruumiinavaus voi olla tarpeellinen, jos kuolinsyy on epäselvä. Ruumiinavaukset tehdään pääsääntöisesti Oulussa ja ruumiinavauksen tehnyt lääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen ja hautausluvan.

Seurakuntakansliassa sovitaan siunauksen ajasta ja paikasta sekä mahdollisesta muistotilaisuudesta. Seurakuntasihteeri varaa papin ja kanttorin sekä toivomuksesta sopivan seurakuntatilan muistotilaisuutta varten. Siunaustilaisuus järjestetään tavallisesti 2-3 viikon sisällä kuolemantapauksen jälkeen. Hautajaiset järjestetään yleensä perjantaisin ja lauantaisin. Muut arkipäivät ovat myös käytettävissä. Pyrimme noudattamaan omaisten toivomuksia mahdollisuuksien mukaan.

Pietarsaaren hautausmaalla siunaustilaisuus voidaan pitää Johanneksen kappelissa, johon mahtuu 150 saattovierasta. Siunaus voi tapahtua myös kirkossa, hautausmaalla tai vainajan kodissa.