"Ulosveisuu" ja sanomakellot

Vanhan kristillisen tavan mukaan lähdettäessä viemään vainajaa kalmistoon vietetään sairaalan kappelissa, laitoksessa tai kotona lyhyt hartaushetki, "ulosveisuu". Omaiset voivat pyytää seurakunnan pappia tai sairaalapappia osallistumaan hartaushetkeen.

Kun siunaustilaisuus on Pedersören kirkossa, Johanneksen kappelissa tai Purmon kirkossa arkku viedään tavallisesti kalmistoon pari päivää ennen hautajaisia ja kalmistoon saavuttaessa voidaan vainajalle soittaa sanomakellot. Tästä sovitaan kuljetusta hoitavan hautaustoimiston kanssa. Jos halutaan, että sanomakellot soitetaan toisena ajankohtana, tästä sovitaan hautatoimiston kanssa. Ähtävän seurakunnassa on tapana soittaa sanomakellot arkisin klo 10 ja tästä sovitaan suntion (Silvan puh. 0403 100 457) tai seurakuntakanslian kanssa. Sanomakelloja soitettaessa pidetään Ähtävän kirkossa lyhyt hartaushetki.