Sukututkimus

Sukututkijoita palvelee keskusrekisteri, joka tekee sukututkimusta varten maksullisia todistuksia. Näitä tehdään henkilöresurssien sallimissa rajoissa ja sen takia toimitusajoissa saattaa toisinaan olla pidempikin viive. Tällä hetkellä toimitusaika on noin 6 kk. Emme ota sukututkimustilauksia vastaan puhelimitse. Mikäli sukututkimusta varten pyydetään tietoja elävästä henkilöstä on toimitettava henkilötietolain 523/99 §10 mukainen rekisteriseloste. Henkilötietoja ei koskaan luovuteta puhelimitse.

RekisteriselosteLinkki avautuu uudessa välilehdessä TäyttöohjeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tärkeää huomioida sukututkimuspyyntöä tehdessä

Sukututkimuksia voi tilata täyttämällä TilauslomakeLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja lähettämällä se osoitteeseen crkr(at)evl.fi

Lomake tallennetaan ENSIN omalle koneelle, jotta siihen voi kirjoittaa ja tallentaa tietoja. Sen jälkeen lomakkeen voi lähettää edelleen sähköpostin liitetiedostona tai kirjeellä. Jos lähetät lomakkeen sähköpostilla, älä kirjaa siihen tietosuojasyistä henkilötunnusta. Keskusrekisterin osoite on:
Rannikon ja Ahvenanmaan keskusrekisteri
Kauppiaankatu 10
68600 Pietarsaari

Lähtöhenkilöstä tarvitaan riittävät tunnistetiedot eli nimi (myös entiset nimet, mikäli ovat tiedossa) ja syntymäaika, mielellään myös syntymäpaikka.

Tieto siitä, että milloin tutkittava henkilö on muuttanut johonkin seurakuntaan joka kuuluu Rannikon ja Ahvenanmaan keskusrekisteriin. Pyyntöä tehdessä on hyvä mainita myös sen seurakunnan nimi, johon hän on muuttanut.

Jos muuttoa ei ole tai se ei ole tiedossa, etsimistä auttaa myös maininta seurakunnasta, kylästä tai kaupunginosasta, jonka alueella henkilö on asunut. Pelkkä syntymäpaikka ei aina ole paras mahdollinen lähtökohta, sillä esimerkiksi 1900-luvulla syntymäpaikaksi on usein merkitty ns. todellinen syntymäpaikka, jossa lapsi vanhempineen ei välttämättä kuitenkaan ole ollut kirjoilla.

Maininta siitä, missä laajuudessa tietoja haluaa eli montako sukupolvea eteen- tai taaksepäin selvitetään.

Sukututkimusten hinnat

Sukututkimusta tai tieteellistä tutkimusta varten laadittujen todistusten perusmaksu on 55 euroa. Mikäli todistuksen laatimisesta aiheutuu työtä enemmän kuin 30 minuuttia, veloitetaan lisämaksua 25 euroa jokaiselta alkavalta 30 minuutin jaksolta.

Todistuksesta peritään toimitustavasta riippumatta toimitusmaksua 5 euroa, joka sisältää myös laskutuksen.