Hautapaikka ja haudan kaivaminen

Hautapaikasta ja haudankaivamisesta sovitaan hautatoimistossa (Pietarsaaren seurakuntakeskuksessa, Ebba Brahen puistikko 2), joka hoitaa Pietarsaaren, Pedersören, Ähtävän ja Purmon hautausmaat.

Hautapaikat luovutetaan 50 vuodeksi. Hallinta-ajan päättyessä on omaisilla etuoikeus haudan uudelleen lunastamiseen.

Vapaita arkkuhautapaikkoja löytyy seurakuntayhtymän neljältä hautausmaalta. Pietarsaaren hautausmaalla on erilliset uurnahaudat ja Pedersören hautausmaalla on uurnalehto. Hautatoimisto antaa tietoja haudoista ja niiden hinnoista. Rintamamiehille puolisoineen hautapaikat ovat maksuttomia. Jos on tarkoitus käyttää aikaisemmin lunastettua sukuhautaa, siitä ilmoitetaan hautatoimistolle. Uurna voidaan laskea myös arkkuhautaan.

Havuja laitetaan omaisten erikoistoivomuksesta ja lisämaksua vastaan haudan pohjalle ja haudan reunoille lankkujen alle. Jos omaiset itse hankkivat havuja hautausmaalle maksua ei peritä.

Kun hautapaikka on valittu hautatoimisto ilmoittaa hautausmaan henkilökunnalle ja haudan kaivajalle hautauksesta.

Hautaoikeuden haltijasta sovitaan hautaa luovutettaessa. Hautaluetteloon on merkittävä haudan haltija ja koska hautaoikeus on voimassa 50 vuotta, omaisten on ilmoitettava hautatoimistoon jos haudalle määrätään uusi haltija. Hautaoikeuden haltija edustaa niitä, joita voidaan haudata hautaan, sekä käyttää puhevaltaa hautaa koskevissa asioissa siten kuin hautaustoimilaissa sekä kirkkolaissa määrätään. Hautatoimisto antaa tarvittaessa lisätietoja.