Ähtävän kirkko

Ähtäväntie 240, 66820 Ähtävä

0403100457 Suntio

450

Kirkko on avoinna siinä ollessa toimintaa tai sopimuksen mukaan, muutoin suljettu.

Tila
450 henkilöä

Soittimet
Urut, piano

Inva
Paikoitusalueelta kirkonmaalle on muutaman askelman nousu. Vaikeasti liikkuvalle löytyy kuitenkin myös helpompi tapa päästä perille. Invaramppi löytyy läntiseltä sisäänkäynniltä (kellotapulista kauimpana). Päästääkseen sinne, on mahdollista ajaa Makasiinikujaa (pitäjänmakasiinin vierestä) pitkin kirkon takasivulle. Porteista sisään ja heti oikealta löytyy muutama invapaikka. Paikat muurien ulkopuolella ovat henkilökuntaa varten. Invavessaa ei ole.

Paikoitus
Paikoitusalue löytyy kirkon ja kantatien välistä. Huomioikaa pysäköintikielto- sekä pelastustiekyltit jotta lähellä asuvien olisi mahdollista päästä kulkemaan. Myös seurakuntakodin paikoitusta joen toisella puolella on mahdollista käyttää. Invaramppia tarvitseville löytyy parkkipaikkoja kirkon takana kirkonmuurien sisäpuolelta. Kirkonmuurien ulkopuolella olevat paikat kirkon takana ovat henkilökuntaa varten.

Vessa
Vessoja löytyy kirkon takana olevasta palvelutalosta. Ne ovat avoinna kun kirkossa on toimintaa. Erillistä invavessaa ei ole.

Kirkon jäseniltä ei peritä maksua vihkimisistä, kasteista tai siunauksista.

Pääsy
Jos seurakunta yksin järjestää tilaisuuden, ei pääsymaksua peritä. Ajatuksena on, että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua. Vapaaehtoinen kolehti voidaan kerätä.
Jos muu kuin seurakunta on pääjärjestäjä ja seurakunta on kanssajärjestäjänä, voidaan ohjelmalehteä myydä sisäänkäynneillä. Ohjelmalehden osto ei ole pakollista eikä myynti saa antaa sellaista vaikutelmaa. Vaihtoehtoisesti kerätään vapaaehtoinen pääsymaksu.
Jos joku on vuokrannut koko kirkon tilaisuutta varten on mahdollista periä pääsymaksu. Silloin seurakunta ei ole kanssajärjestäjä.

Kirkon vuokraaminen
Kirkon jäseniltä ei peritä vuokraa vihkimisistä, kasteista tai siunauksista. Kirkko on mahdollista vuokrata ellei tapahtuma ole ristiriidassa kristillisen uskon kanssa, sekä huomioiden, että tilaa käytetään jumalanpalvelukseen ja rukoukseen. Käytännöllisistä syistä kirkkoa ei vuokrata mikäli se vaatisi suuria tilapäisiä rakennuksia kuten katsomoa, kuororappuja y.m. Seurakuntaneuvosto ja kirkkoherra päättävät milloin kirkkoa on mahdollista vuokrata. Vuokramaksuista päätetään seurakuntayhtymässä yhteisesti.

Kirkko on nimetty kuningatar Magdalena Sofian ja prinsessa Sofia Albertinan jälkeen. Kirkosta löytyy vanha kastemalja tinasta jonka aikonaan on tehnyt Tukholman hovin hovihankkija. Kirkko on rakennettu Yliähtävän Ribackan mäelle. Tämän päivän kirkosta puuttuu sisäänkäyntien kaksi asehuonetta. Eteläisen sisäänkäynnin asehuoneesta on löydetty jäännöksiä ulkosivun kunnostuksen yhteydessä. Asehuoneet poistettiin luultavasti samalla kun puuraput korvattiin graniittirapuin.

Aluetta jota nykyään käytetään paikoituksena kutsutaan nimellä Kyrkvalla. Nimen perusteella voitaneen vetää johtopäätöksiä siitä, että paikalla on aikoinaan kokoonnuttu myös selvittelemään seudun yhteisiä asioita. Kirkkoa ympäröivä alue on seurakunnan vanhin hautausmaa. Kirkon pohjoismuurien ulkopuolelle haudattiin aikoinaan rikolliset sekä itsemurhan tehneet.

Kellotapuli rakennettiin vuonna 1777.

Kirkonmuurien ulkopuolelta löytyy myös Ähtävän kotiseutuyhdistyksen omistama pitäjänmakasiini.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka