Haudalla

Arkku kannetaan ulos kirkosta tai kappelista jalkopää edellä. Kantajat voivat nostaa arkun vaunulle, jolla arkku viedään haudalle tai hautausautoon, mikäli hautausmaa ei ole aivan kappelin tai kirkon yhteydessä. Haudalle tultaessa arkku käännetään niin, että pääpuoli tulee hautamuistomerkkiin päin ja jalkopää kohti käytävää. Purmon hautausmaalla on tapana kääntää arkku niin, että jalkopää tulee kohti kirkkoa. Nauhat arkun laskemista varten on asetettu haudalle. Arkkua laskettaessa miespuoliset saattajat paljastavat päänsä, mutta kantajat tekevät sen vasta laskettuaan arkun ja jäätyään lyhyeksi hetkeksi seisomaan haudan viereen.

Ennen haudan peittämistä kannella voivat lähiomaiset heittää hautaan kukkia tai hiekkaa ikään kuin haudan peittämisen aloitukseksi. Kukkalaitteet asetetaan hautakannen päälle. Lähiomaiset laskevat kukkalaitteensa ensin, sen jälkeen muu saattoväki ilman erityisjärjestystä.  Kun kukat on laskettu, saattoväki voi laulaa virren haudalla. Tämän jälkeen joku läheisistä (tai pyynnöstä pappi) esittää kutsun mahdolliseen muistotilaisuuteen.

Hautausmaan henkilökunta huolehtii haudan peittämisestä. Kukat jäävät hautakummulle kahdesta neljään viikoksi vuodenajasta riippuen. Hautausmaan henkilökunta huolehtii haudan kunnostamisesta hautauksen jälkeen. Työ on sääolosuhteista riippuvainen ja reunakivillä varustettu hauta vaatii enemmän työtä. Samalla voidaan toteuttaa omaisten toivomusten mukaan mahdolliset haudan ulkonäköön kohdistuvat muutokset (esim. reunakivien poistaminen ja nurmikon perustaminen).